Tuesday, July 27, 2010

RESAH


Resah ku memikirkan
Pagi yang kuharap penuh sinaran
Mendung jua menyapa

Resah ku belum berkesudahan
Cuba kuketuk pintu keceriaan namun suram jua ku temukan
Apa dosa aku?

Salahkah aku cuba menjadi amanah?
Salahkah aku cuba menjernihkan?
Salahkah aku duduk ditengah2 tanpa menyebelahi sesiapa?
Salahkah aku cuba berlaku adil?
Salahkah aku cuba menjernihkan keadaan?

Aku jua ada pendirian
Kenapa sering kuterima pendirianmu
Namun yang sekali inilah kau tolak mentah2?
Apa salah aku?

Acapkali kau tertawa namun ada maksud
Tiap kali kau tertawa namun penuh sindiran
Seringkali kau berbahasa namun penuh berbisa
Terlalu banyak yg tersirat..

Bila kau bermusuh dengan orang lain kau cari aku..
Bila kau bermusuh dengan ku
Kau cari orang yg telah kau palit lalu kau palit pula aku...

Manusia....
Hati lain-lain
Mujur tidak sama hati..kerana hati yang rosak itu tidak perlu dikongsi...
Akan merosakkan hati yang sedia bersih ini..

Ya Allah
Kau tabahkanlah hati-hati suci yang tabah ini..
Agar mendapat ketenangan yang hakiki..
Hanya Kau Yang Lebih Tahu..
Akan hakikat sebenar...
Moga ada hikmah tersirat
Amin....

No comments:

Post a Comment