Thursday, July 17, 2014

Petang Khamis 6/2/2014 pkl 2.45 ptg aku yg br nak merehatkan badan selepas htr zul ke sekolah agama dikejutkan oleh ayah yg memberitahu emak tak boleh bangun, aku terus melompat kerumah mak. Kebetulan icam ade, dia trs je tinggalkan pekerja2 yg sdg buat rumah dia.
   Subhanallah mak mcm nak kena strok, tersandar disofa dgn mate hya trbuka sdkit, dia bercakap pun dgn lidah yg berat dan tebal, hampir x paham ape yg dia sebut, aku hampir menangis melihat keadaannya tp aku kuatkan semangat memandangkan aku tgh sarat mengandung 8 bln. Aku juga cuba control supaya emosi dan semangat mak kuat. Aku mnyuapkan air yg bercampur gula serta telah dijampi oleh icam kemulut mak sbb mak haus nak minum.  Kami ambil keputusan htr mak ke hospital, lalu tel ima dan ijan  sbb mrk ade  dokumen2  mak, mak pun  dah 3 x buat  rawatan laser mate kat kpj shah alam. icam tel nora utk bantu aku tukar bj mak. 
  Suamiku melepaskan bebudak praktikal uitm awal sbb nak htr mak ke hospital dgn icam dan 
ima. Ijan bawa ayah naik kete dia. Emak ditahan diwad kecemasan sehingga semua stabil. Lebih kurang 11 mlm mak dibenarkan pulang. Semasa diwad kecemasan acik mardhiah dan anak menantunya sempat melawat. Mungkin acik anum beritahu.  
   Alhamdulillah mak ok, tp paginya sekali lg aku dikejutkan oleh deringan telifon ayah mengatakan mak pengsan. Aku bergegas ke rumah mak dan mendapati keadaan mak lebih teruk dr semalam, mak langsung tiada tindak balas.. kami ambil keputusan menghantar mak dgn ambulance krn bimbang jalan jem waktu itu biasanya jalan sesak dgn kenderaan ingin ketempat kerja.
  Aku sempat memberi kata2 semangat dan mengucup kedua2 pipi dan dahinya di dlm ambulance, krn ketika itu mak mula sedar setelah disuntik glukos oleh paramedik. Mak punya paras gula terlalu rendah hanya 1.  Aku kuatkan semangat cuba bertenang kerana bimbang akan beri effect pd kandungan. Ayah kulihat wajahnye tenang tetapi kutahu dalam hatinya sgt risau, hingga baju yg telah dipegang td pun dia tak petasan nak pakai

No comments:

Post a Comment